El passat dijous dia 8 de novembre el FEAEC va celebrar un sopar-fòrum amb la presència de l’Honorable Conseller d’Ensenyament, Sr. Josep Bargalló.

El conseller explicà que una primera actuació en la que s’ha vingut treballant des del darrer estiu ha estat la nova reestructuració del Departament; específicament se’n destaquen tres canvis en relació a:

  • Nom o identificació, passarà a anomenar-se Departament d’Educació.
  • Creació de la Direcció General de Recerca, Innovació i Cultura digital.
  • Unificació de les Direccions Generals de l’Educació Primària i de la Secundària obligatòria en una sola Direcció que s’anomenarà Curriculum i Personalització.

Tanmateix, s’identifiquen 4 eixos d’acció política per impulsar el sistema educatiu del país, a saber:

  1. Èxit acadèmic. Lluita de forma valenta i decidida contra la segregació escolar i aposta per l’èxit acadèmic de tot l’alumnat del sistema sigui de l’etapa, zona, o del centre que sigui.
  2. Millora i innovació. Apostar d’una manera ferma per la millora educativa efectiva. Millora que haurà de ser contrastada, analitzada i validada per les evidències, les dades i els resultats que s’obtinguin de la seva recerca.
  3. Debat obert. Cal escoltar a tota la comunitat educativa en relació als temes prioritaris que afecten a l’educació catalana. Per això, s’obriran grups de discussió específics sobre tòpics ben concrets. Ara per ara, hi ha 4 debats previstos respecte a:
    1. Model lingüístic
    2. Menjador escolar
    3. Arquitectura escolar
    4. Biblioteca escolar
  4. PEP. Projecte Educatiu de País que ha de ser construït d’una manera inductiva a partir dels projectes educatius dels centres, els entorns i els diferents municipis i territoris del país. Suposa treballar directament amb el territori i observar les situacions de cada entorn escolar fent una aposta ferma en l’autonomia de centre.

Aquestos eixos han de servir per fomentar un sistema educatiu més autònom, democràtic i vinculat al territori, on la inspecció aporti una mirada de lideratge educatiu i les direccions escolars un lideratge pedagògic.