Hi ha pocs professionals de l’educació que neguin el canvi que ha suposat la presència exponencial de tecnologies digitals als centres. Tothom reconeix l’impacte que han exercit a les aules i en el nostre alumnat. Per bé o per mal, hi són. Podem posar-nos una bena als ulls, però han vingut per quedar-se entre nosaltres, contínuament s’estan desenvolupant i transformant, i sovint tenim la sensació que no estem prou al dia. Gestionar-les aprofitant-ne el potencial de forma adequada i dissenyar una estratègia que faci possible racionalitzar-ne l’ús, o l’abús, és un dels reptes més grans que han d’entomar les persones que tenen responsabilitats en matèria educativa. Intentem posar llum a la foscor.

Per començar, dues professores de la Universitat d’Andorra, Virginia Larraz i Blanca Carrera, analitzen els elements que poden estar involucrats en el procés de transformació digital. Concreten el paper que han de tenir els agents interns i externs dels centres educatius en el desenvolupament de la competència digital d’estudiants i docents, i els canvis que es produeixen en la comunitat escolar.

Els processos de canvi sempre generen resistències. Des de la UAB, la professora Cristina Mercader n’ha fet un recull que no deixarà ningú indiferent i potser hi podreu reconèixer actituds i situacions que heu pogut viure de ben a prop. A continuació ens fa propostes inspiradores per poder-les vèncer, però, com ella mateixa diu: «[…] no són fórmules que funcionen en qualsevol centre educatiu». Caldrà unes direccions hàbils i sensibles per contextualitzar-les i adaptar-les a la seva realitat.

Miquel Àngel Prats, professor de la URL, ens convida a obrir el nostre marc mental tot posant l’accent en el repte i en l’oportunitat que representa l’aprenentatge híbrid. Ens recorda que l’any 2020 la UNESCO va avisar que les decisions que s’han pres en el context de la covid-19 tindran conseqüències a llarg termini i configuraran el futur de l’educació.

La digitalització a les escoles no s’improvisa. El paper de les direccions és fonamental per tal de dur a terme una transformació que impacti realment en tots els centres i sobretot en la seva mirada inclusiva. El plantejament de l’estratègia digital del centre pot comportar fer una diagnosi rigorosa i sistemàtica que ajudi a establir uns objectius que calgui assolir en els propers anys. Des de Cambrils i Reus, Núria Sabaté i Francesc Xavier Torrell ens expliquen com han viscut aquesta transformació des de la direcció de l’escola. També comptarem amb l’experiència d’Encarna Pérez i de Virgili Gonzalo, coordinador de mentors digitals del Vallès Occidental, que ens expliquen la seva experiència configurant les funcions dels mentors i les mentores digitals, l’objectiu d’impulsar el Pla d’Educació Digital de Catalunya.

Finalment, revisem amb la professora Mercè Gisbert, professora i experta en tecnologia educativa de la URV, quins han estat els elements que han accelerat la implantació de les tecnologies digitals en les institucions formatives; la preparació que tenen les escoles i els docents per desplegar l’estratègia digital de centre, i els elements que resultaran crítics en aquest procés clau per avançar cap a la millora de la competència digital dels ciutadans i les ciutadanes més joves.

Gaudiu de la lectura i feu Fòrum!

Eduard Mallol Blanch

President del FEAEC