MOLT MÉS QUE DIRIGIR UNA ESCOLA

Heu pensat mai quina és la veritable feina d’un directiu d’una institució educativa? Quin és el seu dia a dia? Docents, famílies, gerents, administració… tots formen part de la seva vida i tots hi juguen un paper molt important. Molt més que dirigir una escola ho explica sense dramatisme. Des de la visió més irònica, intenta abastar les claus que permetran anar avançant cap a la professionalització de la direcció educativa, sense entrar-hi en profunditat…

La nostra sòcia i companya Meritxell Balcells ens convida a reflexionar plegats al voltant de la feina apassionant de la direció d’un centre educatiu.

Gestionar una situació inèdita

Des del FEAEC volem, en primer lloc, desitjar a tots els socis i sòcies que us trobeu bé tant vosaltres com les vostres famílies. La pandèmia del COVID-19 està tenint efectes mai coneguts en les nostres vides, acostumades a funcionar amb certes rutines i amb un entorn, que ens permetia disposar de més temps per reaccionar. Ara tot ha esclatat i sobrevingut de manera brusca.

El primer fet objectiu que podem comprovar és l’entrega, compromís i voluntat del conjunt del professorat i de les escoles. Tot i això, la situació actual ens fa veure ara la rigidesa del sistema i la manca de flexibilitat en les estructures organitzatives de les escoles.

El símptoma més immediat és l’estrès que la majoria del professorat estem vivint a casa,  intentant donar resposta al seguiment virtual de la nostra tasca i de l’aprenentatge dels alumnes. I ens adonem d’una evidència: no és el mateix l’escola presencial que l’escola virtual. No podem perdre l’oportunitat d’aprofitar els aprenentatges que ens està donant l’actual situació.

Però temps hi haurà per fer-ho. El més important ara és que no ens deixem arrossegar per un activisme frenètic que ens esgoti a nosaltres i als alumnes. Que el desig de no perdre el curs no provoqui desafectes entre nosaltres i els alumnes i les seves famílies. Podem imaginar la situació de les llars, afrontant la pèrdua d’un familiar o la por a perdre’l, la por a perdre la feina o les lògiques tensions relacionals d’un confinament. No cal afegir més tensió, obsessionant-se amb els deures escolars.

Ara, considerem que el més important és no perdre els vincles i els desigs d’aprendre. Cada etapa educativa té les seves prioritats i les seves exigències, però el que ha d’unir a totes en aquests moments és la cura per les persones en una situació d’estrès psicològic molt fort.

Des de les escoles, podem ajudar a que aquesta situació, començant per posar nosaltres mateixos i mateixes una actitud de calma i relativitzant la importància d’avançar el currículum o d’omplir hores amb deures. Intentem acompanyar i fer entendre que, ara per ara, el més important és el benestar personal i dels qui ens envolten.

Des del FEAEC volem enviar-vos molts ànims i coratge per a tothom, especialment als equips directius, gestors i administradors, en general, que han de dirigir en una situació inèdita.

SOPAR-COL·LOQUI amb JORDI RIERA

Benvolgudes i benvolguts socis i sòcies,
tenim el plaer d’anunciar-vos el proper SOPAR-COL·LOQUI que hem preparat pel proper 26 de març a les 20:00h.
En aquesta ocasió tindrem el goig d’escoltar en JORDI RIERA, mestre, doctor en Pedagogia Social per la UAB (1996), i professor catedràtic d’Educació de la URL a la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna (FPCEEB-URL). Després d’assumir diverses responsabilitats actualment és vicerector de Política Acadèmica i adjunt al rector de la Universitat Ramón Llull. Si voleu saber més…

ASSEMBLEA ANUAL 2020

El proper dimarts 28 de gener celebrarem l’assemblea anual per a tots els socis i sòcies del FÒRUM

Dia:  dimart 28 de gener de 2020

LLoc: Col·legi de Doctors i  Llicenciats en Filosofia i Lletres

          Rambla de Catalunya, 8, 08007 Barcelona 

Horari: 18:00 h. en primera convocatòria 

        18:30 h. en segona convocatòria

TOTS JUNTS, FEM FÒRUM!

El paper del mestre avui

El passat 12 de novembre vam fer un nou Sopar-col·loqui amb la participació d’en Jaume Funes. Ens va presentar el seu darrer llibre: ” Fer de mestre quan ningú no sap perquè serveix”. Comptant amb la seva dilatada expertesa en el treball en les diferents institucions educatives i etapes del sistema educatiu, ens van acompanyar a debatre sobre el tema que havíem proposat: ” Adoctrinar, ignorar o educar?”